تبلیغات
مطالب آموزشی و درسی - توصیه های به معلمان برای اجرای هر چه بهتر برنامه ی درسی هنر
مطالب آموزشی و درسی
کلاس های چند پایه مکانی است برای یادگیری انواع مهارتهای اجتماعی
 

1- باید همیشه آماده باشید كه در كلاس هنر با هر كار جدید، عجیب و غیر قابل تصوری روبرو شوید، خلاقیت كودكان محدوده‌ای ندارد. ابتكار عمل، ایجاد تغییرات دل خواه در برنامه و فرا رفتن از برنامه‌ی كلاس، طبیعی است و از به وجود آمدن فضای مناسب برای بروز خلاقیت است. در اغلب موارد اجازه‌ی فعالیت آزاد هنری را به دانش آموزان بدهید و در عین حال، به رویكرد و اهداف برنامه توجه داشته باشید.                                                                                 

2- درك هنری، از تجربه های هنری ناشی می‌شود بررسی آثار كودكان، گفت وگو در باره‌ی آن ها، نمایش دادن آثار هنری مختلف در كلاس و اجرای فعالیت های هنری با هدایت و رهبری شما به عنوان معلمی هوشیار، به شكل گیری دانش و نگرش لازم برای درك آثار هنری در كودك كمك می كند. در تربیت هنری، معلم به دانش آموزان به كمك می‌كند تا شیوه های حل مسئله را بیابند اما هرگز جواب را رائه نمی‌دهد.

3-  اگر بعضی از دانش آموزان به برنامه‌ی خاصی علاقه نشان نمی دهند ، نباید اصرار داشته باشید كه حتماً آن فعالیت را انجام دهند بلكه زمینه‌ی انجام دادن فعالیت های دیگری را فراهم آورید تا دانش آموز احساس موفقیت كند و شاد و با نشاط باشد و اشتیاق به انجام دادن فعالیت های بعدی ، در او ایجاد شود .

4- تنظیم وقت برای اجرای فعالیت های هنری مسئله مهمی است هیچ گاه دانش آموزان  نباید احساس كنند كه به شتاب واداشته شده اند. برای صرفه جویی در وقت، توزیع، جمع آوری و نگه داری وسایل، جمع آوری و نمایش كارها، نظم و نظافت كلاس را برعهده‌ی دانش آموزان بگذارید تا بتوانید زمان مورد نیاز برای كارها ر تنظیم كنید و بدانید كه در هر حال بعضی از فعالیت ها كه طولانی است، دو ساعت هنر را پشت سر هم در یك روز قرار دهید.

5- در شروع كلاس، فضای مناسبی برای گفت و گو ایجاد كنید تا دانش آموزان ایده های خود را مطرح كنند و در باره‌ی آنچه از برنامه فهمیده اند ، گفت وگو بپردازند. اگر همه‌ی مباحث را شرح دهید و مثال یا پیشنهاد را جیگزین توصیف مسئله كنید، خلاقیت دانش اموزان را از بین می‌برید.

- با استفاده از منابع مختلف، مانند گردش در طبیعت، مشاهده‌ی نمونه های طبیعی در كلاس، بازدید از موزه ها و نمایشگاه ها و كارگاه های هنری، نمایش عكس و اسلاید و فیلم، شناخت دانش آموزان را از هر موضوع كامل كنید و دید آن ها را نسبت به برنامه وسعت دهید . در هر  فرصت، ذهن خود، از وابستگی به طرح های كلیشه ای و قراردادی و تكراری و یكنواخت رها شوند و با تكیه بر استعداد و خلاقیت خود، اعتماد به نفس پیدا كنند.

7- در كار گروهی دو نفری یا چند نفری، ایجاد ارتباط دوستانه در دست یابی به نتیجه‌ی بهتر، تأثیر چشم گیری دارد. گروه بندی دانش آموزان را با نظر خودشان انجام دهید. كارهای گروهی را پس از گذشت مدتی از آغاز سال تحصیلی، تحصیلی ،شروع كنید .... بچه ها در كار گروهی به نفس دیگران پی می‌برند و همكاری و هماهنگی و مشورت را یاد می‌گیرند و اهمیت آن را در می‌یابند.

8- در پایان هر جلسه، چند دقیقه را به ارزش یابی فعالیت ها اختصاص دهید، به این ترتیب، هر دانش آموز پس از انجام دادن فعالیت، كار خویش را به نمایش می‌گذارد. دانش آموزان همه‌ی نمونه ها را می‌بینند و در مورد آن ها گفت وگو می‌كنند. آن ها یاد می‌گیرند كه در باره‌ی كار خود و هم كلاسی هایشان اظهار نظر كنند، تا نكته های مثبت كارها بارز شود، اطراف خود را خوب مشاهده كنند و اشیاء و پدیده های تازه ای را كشف كنند، روش های تازه ای برای اجرا بیابند و به تدریج، هر چه را در ذهن تجسم می‌كنند، به راحتی اجرا كنند.

9- از والدین بخواهید ضمن ایجاد فضایی محبت آمیز و گرم در خانه، تجربه های مفید خود را در قالب خاطرات یا قصه هایی، در اختیار فرزندان خویش قرار دهند تا زمینه‌ای برای شكوفایی خلاقیت آنها باشد، همچنین آنها را توجیه كنید تا كارهای هنری فرزندان خود را با همان دید كودكانه و متناسب با توانایی ها و ذوق كودكانه بنگرند و در هیچ موردی، آن ها را سرزنش وتوبیخ یا حتی تشویق بی مورد نكنند؛  والدین باید بدانند كه كودكان با تخیلات و ایده آل هایشان زندگی می‌كنند.

10-  از والدین بخواهند كه به فرزندانشان در تهیه‌ی مواد و ابزار و وسایل لازم برای انجام دادن فعالیت های هنری كمك كنند، این وسایلؤ بسیار و ساده اند و لازم است مطابق دستور كار هر جلسه، تهیه شوند؛ انواع مواد رنگین و كاغذ و مقوا، قوطی مقوایی خالی، چسب، كاغذهای باطله، نوارها و نخ های رنگین و دیگر مواد تزیینی از جمله‌ی این وسایل اند. هم چنین ، لازم است لباس مناسبی در اختیار كودكان قرار دهند تا در ساعت درس هنر برای محافظت از لباس مدرسه، آن را بپوشند. در ضمن والدین باید فرزندان خود را به رعایت بهداشت، ایمنی و نظافت تشویق كنند.                  

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 4 فروردین 1389 توسط عبداله رستمی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای کمک به مدیر آموزگاران سخت کوش شاغل در کلاس های چند پایه ایجاد شده است تا با هم فکری یک دیگرکمکی به روش های نوین تدریس در کلاس های چند پایه بنمایند
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :