تبلیغات
مطالب آموزشی و درسی - فشارهای روانی
مطالب آموزشی و درسی
کلاس های چند پایه مکانی است برای یادگیری انواع مهارتهای اجتماعی

 

فشار های روانی

مقدمه

فشار روانی یا استرس یکی از متداول ترین اصطلاحاتی است که امروزه در گفتگو های بین فردی ،مجلات ،روزنامه ها و....مورد استفاده قرار می گیرد. شاید تا اکنون برای همه ما این سوال مطرح شده باشد که منظور از فشار روانی چیست ؟ چه عواملی باعث ایجاد استرس می شوند ،افراد مختلف معمولا به چه شیوه های به فشار روانی واکنش نشان می دهند وراه های مقابله وکاهش اثرات استرس کدام است ؟ در این مقاله سعی می شود هر چند به اختصار به سوالات ذکر شده ،پاسخ داده شود .

فشار روانی را حالتی از کشش ،فشار فیزیکی یا روان شناختی می نامند که مافوق سازگاری فرد اعمال می شود .به عبارت

دیگر فشار روانی را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی تعریف نمود که با تغیییرات بیو شیمیایی ،روانشناختی ورفتاری همراه است .به طور کلی تحقیقات نشان می دهد وقایعی که منفی ، عیر قابل کنترل ، مبهم وبیشتر در ارتباط با مسایل اصلی زندگی فرد هستند پر استرس تر از وقایعی هستند که مثبت ،قابل کنترل ،واضح ودر ارتباط با مسایل حاشیه ای زندگی هستند .

همه انسان ها در زندگی روزمره خود در معرض انواع فشار های روانی قرار دارند .مثلا گارگری که در محیط کارخانه کار می کند ،پزشکی که با بیماران صعب العلاج سر وکار دارند وبیماری که خود را برای عمل جراحی سخت آماده می کند ،معلمی که در کلاس درس به تعلیم وتربیت دانش آموزان مشغول است ،دانشجویی که برای امتحانات پایان ترم آماده می شود ویا فردی که برای ورود به دانشگاه با آزمون کنکور مواجه است ، جوانی که در استانه ازدواج قرار دارد ،همه با رویداد های استرس زا مواجه هستند که می تواند بهداشت جسمی وروانی آنان را تهدید کند .بنابراین عوامل ایجاد کننده فشار روانی متعددند وهمه ما در زندگی روزمره با حداقل چند منبع استرس زا مواجه هستیم .افراد مختلفی که با یک موقعیت فشار زا مواجه هستند واکنش های متفاوتی را نشان می دهند که می توان آن ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد .

الف :روش هیجان مدار :در این شیوه فرد سعی می کند مساله را با واکنش های هیجانی کنترل کند یعنی به جای درگیری مستقیم با مساله فشارزا وحل آن به شیوه های گوناگونی سعی می کند خود را از احساسات منفی ناشی از مساله رها سازد .مثلا دانش آموزی که در یک امتحان نمره خوبی نیاورده است امتحان را کم اهمیت جلوه می دهد وسعی می کند که از این طریق احساسات خود را کاهش دهد .از جمله کار های که این گونه افراد انجام می دهند عبارتند از : درد دل کردن ،ابراز احساسات ،پر خاشگری ،انجام کار های هنری ،ورزش کردن ،به طور موقت کنار کشیدن ونظایر آن ها .

ب)روش مساله مدار : در این شیوه فرد به طور مستقیم با مساله یا تهدید مواجه شده وتلاش می کند آن را کاهش دهد ویا محدود سازد .مثلا مطالعه قبل از امتحان .در این شیوه فرد از شیوه های مانند :برنامه ریزی ،تلاش کردن ،مشورت کردن تفکر واندیشیدن ونظایر اینه برای حل مساله ،بهره می گیرد .

ج)روش اجتناب مدار : در این روش فرد از روبرو با عامل استرس زا دوری می کند .مثلا فردی که در امتحان نمره کمی آورده وبه جای مواجه شدن با مشکل وبرنامه ریزی در جهت حل آن به سینما می رود وعملا از مواجه شدن با عامل فشار زا خودداری می کند .

 

بنابراین آنچه که از بیان شیوه های مقابله بالا حاصل می شود این است که افرادی که در مواجه با فشار های روانی از شیوه حل مساله استفاده می کنند ،می توانند منبع فشار روانی خود را تحت کنترل بگیرند وبنابرین استرس خود را کاهش می دهند .این افراد معمولا از فشار های روانی صدمات کمتری می بینند .با توجه به این که همه ما در زندگی روزمره با فشار های روانی وعوامل استرس زا مواجه هستیم راه های زیر به منظورکاهش اثرات جسمی وروانی توصیه می گردد :

1-آگاهی از عوامل ومنابع ایجاد کننده فشار روانی : اولین قدم در جهت کنترل اثرات استرس شناخت عوامل ایجاد کننده است که هر فرد باید نسبت به عواملی که برای او ایجادفشار روانی می کند آگاهی می یابد .

2-آگاهی از حالات بدنی که حاکی از وجود استرس هستند:  برخی از حالات مانند پر خاشگری ،بی حوصلگی ،گریه کردن ،عصبی بودن ،کم تحملی ونظایر این ها حاکی از وجودفشار روانی هستند که باید به آن ها توجه شود .

3-تغذیه :یک برنامه تغذیه مناسب به شما کمک می کند تا با افزایش انرژی بتواند بر فشار روانی غلبه کند .در صورتی که بدن شما ضعیف باشد استرس ها می توانند باعث ایجاد انواع بیماری های روان تنی شوند .

4-ورزش وفعالیت های بدنی : زمانی که دچار فشار روانی می شوید روی آوردن به ورزش می تواند راهی برای حصول آرامش باشد .پیاده روی ،شنا ،دویدن وسایر ورزش ها فرد را از عوامل موجد فشار روانی باز می دارد ومتوجه ورزش می کند.

5-برقراری روابط دوستانه وصمیمی با دیگران : ارتبط دوستانه باعث می شود که فرد بتواند احساسات خود را بیان کند واز این طریق تخلیه هیجانی شود .

6-انتظارت واقع بینانه :  به منظور غلبه بر فشارهای روانی لازم است انتظارات وتوقعات  واقع بینانه ومعقولی از خود ،دیگران ،شغل وخانواده ،فرزند ودوستانتان داشته باشید .

7-هدف گرا بودن :  با توجه به این که انسان ذاتا میل به فعالیت دارد ،داشتن هدف موجب می شودکه از سر در گمی وبی تفاوتی نجات یابد وبنابر این در او استرس کمتری ایجاد شود .

8-نگرش مثبت : با توجه به این که همه ی ما در معرض برخی از منابع استرس زا هستیم می باید با نگرش مثبت به مسایل نگاه کنیم واز منفی گرایی پرهیز کنیم ، چرا که دید منفی نسبت به مسایل بر شدت فشارزایی منابع استرس می افزاید .



نوشته شده در تاریخ جمعه 10 اردیبهشت 1389 توسط عبداله رستمی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای کمک به مدیر آموزگاران سخت کوش شاغل در کلاس های چند پایه ایجاد شده است تا با هم فکری یک دیگرکمکی به روش های نوین تدریس در کلاس های چند پایه بنمایند
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :