تبلیغات
مطالب آموزشی و درسی - دریچه ای به سوی خلاقیت
مطالب آموزشی و درسی
کلاس های چند پایه مکانی است برای یادگیری انواع مهارتهای اجتماعی

خلاقیت وماهیت آن :تعاریف خلاقیت گسترده ومتنوع است .اما وجه همه ی آن ها نوبودن وتازگی ،ارزشمند بودن،وجود اکتشاف ونه الگوریتم است .(افضل السادات حسینی)بنابرین  تعاریف خلاقیت را می توان به دودسته تقسیم کرد.

الف:تعاریف خاستگاهی                               ب:تعاریف عملیاتی

روانشناسان انسان گرا وروانکاوان بیشتر به خاستگاه خلاقیت توجه کرده اندتا به خود آن .آنان می گویند خلاقیت هنگامی نمایان می شود که هیچ تعارضی در درون فرد وجود نداشته باشد .در نون (1989)خلاقیت را این گونه تعریف می کند :خلاقیت توانایی شخصی در ایجاد ایده ها ،نظریه ها ،بینش ها با اشیای جدید ونو وبازسازی مجدد در علوم وسایر زمینه ها است که به عنوان پدیده ای ابتکاری واز لحاظ علم زیبا شناسی ،فناوری با ارزش قلمداد می گردد .خلاقیت بر-

  حسب فرایند یا ایجاد محصول توسط فرد در نظر گرفته می شود وبه عنوان یک فرایند شخصی وغیر شخصی وبه وسیله مجموعه ای از عوامل ومنابع کیفی ودستاورد ها توسعه می یابد .در واقع کودکان برفرایند متمرکز شده ،نظریاتی ابتدایی ابراز می کنندکه همان اصول بالقوه خلاقیت می باشند.

منابع خلاقیت کدامند ؟زمینه های شکوفایی خلاقیت متعددند .بدون شک خانواده مهمترین نقش را در کنترل وهدایت تخیل وظهور خلاقیت ها به عهده دارد .در کنار خانواده ،دانشگاه ها نقش مهمی در شکوفایی خلاقیت ها بر عهده دارند .در کنا این ها، موسسات پژوهشی ،صنعتی ،نها های فرهنگی واجتماعی در رسانه های گروهی به خصوص تلویزیون بیشترین نقش را در چگونگی پرورش احساس کنجکاوی وپژوهش وشکوفایی خلاقیت وقوه ی تخیل عهده دار هستند. به طور خلاصه برای بیان شیوه های خلاقیت موارد ذیل ارایه می گردد .

1-کتاب های داستانی (افسانه ای) :که می توانند کودکان را به تمرین مهارت های فکری تشویق کنند.

2-مجلات :که از تنوع خاصی برخوردارند می توانند کودکان در مدت کوتاهی به آنان توجه کنند ومفاهیم متععددی را استنباط نمایند .

3-تلویزیون : یکی از منابع مهم برای پرورش خلاقیت است که با تماشای آن می توانند درباره ی موضوعات متعدد فرهنگی ،تاریخی ،علوم وغیره اطلاعات مفید جمع آوری کنند وتفکر خلاق آنان رشد نماید .

4-کلکسیون ها : شامل انواع مختلف ازجمله حشرات،اشیا و....که آن ها را به خلاق بودن واعتماد به نفس تشویق  می کند

5-اسباب بازی ها :موجب رشدوپرورش خلاقیت می شوند .این نکته حایز اهمیت است که گاهی اسباب بازی ها بسیار ساده نقش مهمی در افزایش تخیل وتقویت خلاقیت کودکان دارند.

6-وسایل موسیقی :این وسایل (گیتار ،پیانو ،تنبک و...)به کودکان اجازه می دهند که ابداع وکشف کنند وصداهای متفاوت وزیبایی را ایجاد کنند .

7-خانواده :ظهور خلاقیت با موقعیت خانوادگی ارتباط نزدیکری دارد .متخصصان می گویند میزان خلاقیت را می توان با ایجاد محیط مناسب خانوادگی افزایش داد .(مک کینون1962)معتقد است رعایت این نکته ها از طرف والدین باعث می شود کودک در آینده فردی خلاق گردد .{احترام به کودکان ،آزادی عمل وتصمیم گیری ،عدم وابستگی زیاد به والدین}

8-معلم :نقش الگویی معلم در بالا بردن قدرت خلاقیت کودکان دارای اهمیت بسزایی است .تحقیقات نشان می دهد افراد خلاق خیلی بیشتر از افراد غیر خلاق در پرورش خلاقیت موفقند .معلمی که از انگیزه خلاق برخورداراست ،هم خود الگویی برای خلاق بودن است وهم فرایند خلاقیت را تقویت می کند .او به فراگیران آزادی لازم را می دهد تا بتوانند خود کشف وابداع کنند .

بنابرین به معلمان عزیز توصیه می شود با رعایت نکات زیر باعث پرورش خلاقیت فراگیران شوند .

-از وسایل کمک آموزشی حداکثر استفاده را بنمایند .

-از محرکات بصری مانند تصاویر ،نمودارها ،کارهای فراگیران و......در کلاس استفاده نمایند .

-از ایجاد رقابت بین فراگیران به شدت پرهیز نمایند .

-به نظرات وعقاید فراگیران احترام بگذارند .

-روح تحقیق وپژوهش را در بین فراگیران ایجاد وتقویت کنند .

-به فراگیران فرصت تفکر بدهند .

-کنجکاوی فراگیران را تقویت وحساسیتشان را به مسایل وحرک ها بالا ببرند .

-از مقایسه کردن فراگیران با هم پرهیز کنند .

 

نتیجه گیری :

خلاقیت یک توانایی ذهنی است که هم ناشی از عوامل مختلف فردی است وهم ناشی از عوامل اجتماعی ،هم به عنوان فرایند مطرح است وهم به عنوان محصول .

بروز خلاقیت مستلزم پرورش آن است .همواره باید سعی کرد که خلاقیت های بالقوه فراگیران شناسایی وفرصت وامکانات لازم برای رشد وتوسعه فراهم گردد. در این مسیر بیشترین مسئولیت برعهده مربیان وصاحبنظران تعلیم وتربیت است .(خلاقیت حالت تزریقی ندارد وچون به حالت بالقوه در همه افراد هست ،همه معلمان می توانند هم خلاق باشند وهم خلاقیت پرور .افضل السادات حسینی)

منابع :

-رشد مدیریت مدرسه فروردین 82سال اول

-مجله تربیت سال هیجدهم شماره 4دی ماه 81

-افروز غلامعلی 1377 ویژگی های شخصیتی وخلاقیت ذهنی



نوشته شده در تاریخ سه شنبه 11 خرداد 1389 توسط عبداله رستمی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای کمک به مدیر آموزگاران سخت کوش شاغل در کلاس های چند پایه ایجاد شده است تا با هم فکری یک دیگرکمکی به روش های نوین تدریس در کلاس های چند پایه بنمایند
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :