تبلیغات
مطالب آموزشی و درسی - فنونی از مدیریت کلاس درس
مطالب آموزشی و درسی
کلاس های چند پایه مکانی است برای یادگیری انواع مهارتهای اجتماعی

اشاره : معلمان در کلاس درس بخش زیادی ز وقت خود را صرف مدیریت کلاس خود می کنند .مدیریت کلاس درس وفراهم کردن شرایط یاددهی ، یادگیری هنری است که علاوه بر داشتن دانش ،مستلزم تجربه واگاهی واتخاذ تصمیم های به موقع وکاراست . هر آموزش دهنده ای قبل از این که در برخورد با بی -نظمی های دانش اموزان عصبانی شود ویا به یادگیرنده ای که نظم کلاس را برهم می زند توهین ویا او را از کلاس بیرون کند می تواند از فنونی که ارائه می شود برای مدیریت کلاس درس استفاده کند .

1-      تشویق وتمجید دانش آموزان شلوغ :یکی از فنونی که به عنوان ابزاری موثر در اختیار معلمان است تشویق وتمجید است .البته تمجید عملکرد دانش آموزان باارزش تر از تشیق آنان است   برنامه زیرا تشویق بدون باعث از بین رفتن ارزش آن می شود .

2-      تسهیل درس : اگر محتوای درس برای فراگیران قابل فهم تر وساده تر بیان شود قطعا بهانه اعتراض از آنان گرفته می شود .

3-      کم وزیاد کردن تن صدا : به منظور جلب توجه دانش آموزان وواداشتن آنان به گوش دادن ،که با این شیوه تمرکز دانش آموزان به کلاس درس بیشتر می شود

4-      انجام حرکت های معنی دار : بین حرکت های معلم ویادگیری دانش آموزان رابطه مستقیمی وجود دارد .بدین معنی که هر چه حرکات هدفمند معلم در بین دانش آموزان کلاس درس بیشتر باشد ، معلم برکلاس مسلط ترخواهد شد .

5-      تاکید روی بعضی حرکات ومفاهیم : تکرار بعضی کلمات وافعال نکاتی هستند که به خاطر تاکید معلم ، توجه دانش آموزان را جلب می کنند مانند (نگاه کنید ،دقت کنید )

6-      استفاده از ایما واشاره : بعضی از ایماها واشارات معلم مانند حرکات دست ، چشم ، ابرو و......باعث تمرکزودقت بیشتر دانش آمکوزان به محتوای آموزشی می شود .

7-      مکث های به موقع وهدفمند : برخی معلمان در حین توضیح مطالب وتدریس درس ،با مکث های به موقع چند ثانیه ای ،حواس دانش آموزان را به مفاهیم جلب می کنند .در نتیجه سر وصدای دانش آموزان کاسته وکلاس درس بهتر اداره می شود .

8-      تدبیر منفی : در این روش ،معلم برای ساکت کردن دانش آموزان ،هنگامی که کلاس او شلوغ است صدای خود را افزایش وطنین شادی را کاهش می دهد .

9-      نگاه های معنی دار : گاهی نگاه های معنی دار معلم به دانش آموزی که به درس توجه ندارد ویا سروصدا می کند باعث کاهش رفتار نابجای او می شود .

10-  ضربه زدن به میز : گاهی معلم با ضربه زدن به میز یا تخته کلاس ، توجه دانش آموزان را به مطالب ومفاهیمی که ارائه می دهد جلب می کند .

11-  تدوین قانون مقررات کلاس درس : تدوین قوانین کلاسی وتشریح آن برای دانش آموزان وآگاهی دادن به آن ها باعث ایجاد گرایش به نظم در کلاس ذرس می شود.

12-  مثبت بودن معلم : همیشه در خصوص همکاری دانش اموزان در کلاس درس ویادگیری مطالب مثبت برخورد کنید.

13-  حذف حرکات مزاحم: سروصداها حرکاتی را که دانش آموزان برای برهم زدن کلاس درس آغاز می کنند را خنثی کنید .

14-  نگاه عادلانه : برخورد ونگاه عادلانه وتوجه به تک تک دانش اموزان ،باعث می شود شاگردان احساس کنند همیشه مورد توجه معلم قرار می گیرند وکمتر به کارهای حاشیه ای می پردازند .

15-  استفاده از فناوری : ایجاد تنوع در تدریس واستفاده از انواع فناوری ،به خصوص فناوری ازطلاعات  ،ضمن جذاب کردن دروس ومفاهیم ،در کاهش حواس پرتی دانش آموزان موثر است .

16-  شناخت دانش اموزان : به هر میزانی که شناخت معلم از دانش آموزان بیشتر باشد ، به همان میزان ،در برخورد با تیپ های شخصیتی آنان ،منطقی تر وعقلانی تر عمل می کند .

17-  ایجاد انگیزه : بیان کاربرد دروس واهداف دروس وهم چنین ایجاد انگیزه  در بین دانش  آموزان می -تواند در همکاری ومشارکت آنان در یادگیری دروس موثر باشد .



نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 6 بهمن 1389 توسط عبداله رستمی | نظرات()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
درباره وبلاگ
این وبلاگ برای کمک به مدیر آموزگاران سخت کوش شاغل در کلاس های چند پایه ایجاد شده است تا با هم فکری یک دیگرکمکی به روش های نوین تدریس در کلاس های چند پایه بنمایند
» پست الکترونیک
» تماس با مدیر
» RSS
» ATOM
مطالب اخیر
آرشیو مطالب
نویسندگان
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :